www.Sportygundogs.com

Besøg min web-butik; www.sportygundogs.com , hvor kvalitets træningsartikler, hundepuder og andet til den arbejdende hund er nøje udvalgt efter at det er blevet testet her i kennelen og til vores træning.

mandag den 22. februar 2010

Udfordringsret i Dansk Retrieverklub- lidt tanker om Generalforsamlingen

Søndag var der generalforsamling i dansk retrieverklub, denne gang i Nyborg.
Generalforsamlingen bød på en debat frem og tilbage vedr. optagelse af Tollerne som en sjette race i Dansk Retrieverklub. For mig var debatten inden afstemning en noget forvirrende seance, eftersom flere tollerfolk var mødt frem og talte meget imod at tolleren skulle ind i DRK. Det blev også til et nej tak til at inviterer Tollerne med i DRK, ihvertfald i denne omgang.
En anden og meget lang debat handlede om de stillede forslag til ændring af vildtsporchampionats regler og trods mange forklaringer og lange taler, var der for meget "støj" på linien til at jeg fik et tydeligt billede af hvilke konsekvenser ændringerne ville få for sporfolket i DRK- ærgeligt- for der var ingen tvivl om at de debatterende sporfolk havde meget på hjertet og gerne ville have os " ikke sporfolk" til at fange pointen.

Noget jeg især efter dommerudvalgets beretning og de lange debatter vedr. vildsporregler ved generalforsamlingen har tænkt meget på, er begreberne "Udfordrinsgret og Klageret".
I beretningen fra dommerudvalget blev der sagt noget med, at der desværre også i løbet af året var indkommet klager...og så noget om at de selvfølgelig var behandlet osv.
I mit arbejde i offentlig forvaltning- er en del af jobbet at behandle klager fra vores borgere. I forvaltningen er klager ikke længere noget "vi desværre modtager", men ses mere som et udtryk for, at vi har været gode til orientere borgeren om deres klageret, at borgeren godt "tør" klage over vores afgørelse fordi det ikke har indflydelse på deres fremtidige sagsbehandling og sidst men ikke mindst, så er en klage en fagligt meget spændene udfordring, som betyder, at jeg skal være fagligt skarp på mit arbejde, evne at se en sag fra flere vinkler og gerne drøfte sagen igennem med mine kolleger og nogen gange ændre en afgørelse fordi jeg har lavet en fejl.
Jeg kan godt li´ at blive Udfordret på mine afgørelser- for det gør mig dygtigere, men det kræver også sommetider lidt ekstra arbejde.

Måske skulle vi bringe begrebet "Udfordringsret" mere i spil i Dansk Retrieverklub ikke bare i vildstsporudvalget og dommerudvalget, men bredt set også i regionsledelser og racer og andre udvalg. Vi skal på flere plan bruge udfordringsretten og være gode til at se det som en "fagligt" spændende opgave, der i høj grad kan dygtiggøre os og mindske "personlig støj på Linien".

Ingen kommentarer: